12.04-16.04 2017 Båtpåske

Endelig helg og godvær

Etter at rederinnen var ferdig på jobb mønstret vi på Amica II og satte kursen mot Brakstad på yttersiden av Jøa. I solskinnet koste vi oss med medbragte vafler og kaffe/te

Ikke så mange båter ved kai, men det ble noen flere utover kvelden. Flotte forhold for årets første pøbbkveld.

Selvfølgelig fikk vi med oss den populære solnedgangen fra pøbbdøra. Noen var til og med så tøffe at de nøt pilsen sin ute på kaia.

På torsdag formiddag var det dugnad for å få lagt ut sommerlandgangen. På vinteren pleier de å bruke en smalere og letter landgang. Etter litt plunder med vinsjen og litt handarbeid fikk de landgangen på plass.

For oss ble det en liten trimtur til en høyde like over kaia, med fin utsikt både til kaia og Folda

Mot Skåkkjerringa, et populært turmål for gjestene på Brakstad

Stortjønna like ovenfor gjestekaia, her pleier vi å bade på sommeren, men det fristet ikke i påsken, selv om været var upåklagelig det meste av tiden

Fredag formiddag dro vi ut på matauk. Det var litt mye vind og det ble fort kaldt på fingrene å stå med fiskestanga, ikke var fisken særlig bitevillig heller

Middag fikk vi nå imidlertid og som vanlig sluttet vi å fiske når vi syntes vi hadde nok til mat. Fisken holder seg best i sjøen og smaker ikke like godt når den har vært innom dypfryseren

Langfredagsmiddagen om bord i Amica II ble ovnsbakt torsk, nam-nam

Fredag ettermiddag så stilnet vinden og været var helt nydelig, så vi bestemte oss for en liten runde rundt Jøa. Vi hadde ikke kommet langt før snøbygene var over oss og sikten ble elendig. Her tar vi et lite sveip innom Naustviken, men der var det ikke mye liv

Påskeegg må man ha når man er på påsketur

Jammen fikk vi ikke påskesnø også

Snøen forsvant imidlertid fort og vi fikk en flott påskelørdag. Vi dro ut på tur i en merket turløype på Brakstad.

Noen steder så vi faktisk tegn på at våren er i anmarsj

Dit opp skal vi ….

En pust i bakken, med utsikt mot Brakstadøyene og over Folda mot Abelvær

Så er vik kommet opp på toppen og kan nyte utsikten, hurtigbåten Foldafjord nærmer seg Abelvær

Brakstadsunet vestover

Lufta er veldig klar på våren og som en liten hvit prikk midt på bildet kan vi se fyret i Sør-Gjæslingan

Brakstad hamn og over Rausunda mot Otterøya, videre over utløpet av Sørnamsen mot Utvorda i Flatanger. Langt der ute fikk vi se en liten prikk med en pinne på. Båtvenner av oss var på tur heim fra Molde i ny seilbåt og vi var ganske sikre på at det var dem

Vel tilbake ombord i Amica II kunne vi se «nybåten» Pearly passere gjennom Brakstadsundet

Påskeaften ble tilbragt på Pøbben med en kald pils mens vi koste oss med solnedgangen

Solnedgangen på Brakstad er alltid vakker og det er knipset utrolig mange flotte bilder der

Solen er borte og gjestene har trukket innendørs i varmen

Søndag morgen og fremdeles nydelig påskevær. Etter frokost løste vi fortøyningene og satte kursen innover i fjorden igjen

På tur inn Nufsfjorden for å inspisere nyanskaffelsen

Ved ankomst var rederne klare for dagens trimtur og vi hang oss på, vi tok småbåt over til en tange som heter Kroa og gikk i land der

På tur innover i skogen

Skipshunden Kelly er også med

Samling i fjæra

Vel tilbake i Nufsfjord Havanna ble det nybåtskål. Gratulerer med ny båt Lene og Torgeir!

Middag må man ha og for første gang i påsken blir det kjøtt

En flott kveld

Som vi tilbringer i Ørneredet, med nydelig utsikt og hyggelige mennesker, Takk for en hyggelig kveld til alle som var til stede 🙂

Da vi våknet 2. påskedag var fjorden islagt

Isen forsvinner imidlertid ganske raskt og det er på tide å takke for seg. Rederen må hjem for å pakke bagen og sette kursen mot Barentshavet og Goliat-plattformen.

Takk for oss i Nufsfjord Havanna og Brakstad gjestehavn. Vi gleder oss til neste båttur, når nå det måtte bli. Dersom det går som planlagt skal Amica II på land for vårpuss i starten av mai.