Vi la ut fra Jøa i rester av kuling fra sørvest og jeg var temmelig sjelven med tanke på første etappe som gikk over Folla gjennom Flatangerleia og inn Buholmråsa. Vi var flere som ikke var helt sikre på hvor sjøsterke vi egentlig var, men vi la innpå med Postafen og lot det stå til
Ungdommene på turen.
Vi har kastet loss og avskjedskommiteen står på kaia og vinker.
Turen over Folla gikk over all forventning, ingen ble syke og jeg klarte å beholde roen. Laget fra Amicas rederi hadde første rorvakta og til å med gamlemor tok sin tørn med styrestikka. Her runder vi Buholmråsa fyr.
Så har team Amica hatt 4 timer på køya og har gått på ny vakt kl 22.00. Skipperen kunne da fortelle at styrestikka ikke fungerte lenger og ved nærmere undersøkelse viste det seg at styrepumpa var røket, så resten av turen ble det rattstyring :headbang: Det blir mye sveiving så kanskje får vi damene skikkelige armmuskler før turen er over. Her i nærheten av Vallersund. Flott solnedgang :yesnod:
Like før sola forsvant i havet kom også månen over horisonten.
Tranøy med «Farmengården»
Denne lastebåten kom mot oss rundt et nes og så ut til å ville passere oss på vår styrbord side. De ble oppropt på VHF og det ble avtalt at vi skulle legge over mot babord, slik at vi kunne passere på styrbord mot styrbord.
Bare en fryd å starte på Hustadvika i slike forhold. Vi er nå ferdige med 4 timer frivakt og har overtatt føringen av skuta igjen.
Her passeres Ringholmen i samme flotte været som kvelden før.
Vi passerer Oterøya på Møre.
Molde
Turens første planlagte stopp er i Volda, der vi oppsøker m/k Straumingens røtter. Like før ankomst blir vi møtt av Bjørkedalen kystlag i Deres båt Nordlys.
De disker opp med velkomstmiddag bestående av lokalproduserte fiskekaker i brun saus med poteter til. Gjett om det smaker en trett og sliten sjøfant. Etter middagen ble det hyggelig prat om båter og kystlag.
Vi fikk flott kaiplass utenpå Nordlys.
Denne karen er over 90 år og er den siste gjenlevende fra Vik båtbyggeri som var med og bygget Straumingen i 1955. Han var høyst oppegående og hadde mye å fortelle om båtens tilblivelse og Amicas matros følger ivrig med og «suger» til seg kunnskap om gamle byggemetoder og båtens historie. Her er vi på tur innover i fjorden for å se stedet der båtbyggeriet lå.
Båtbyggeriet er imidlertid gått opp i røyk og den nye eieren har bygget seg et bolighus på tomta, kanskje ikke helt i tråd med tradisjonell byggeskikk på stedet
Vi fant oss ei vaklevorden kai der vi kunne fortøye mens vi var på stedet. Der dukket det stadig opp eldre mennesker som hadde noe å fortelle om båten vår.
På turen tilbake til Volda serverte vi mannskap og gjester jordbær med fløte.
Vel tilbake i Volda var det besøk på båtmotormuseet. Også Straumingen hadde Voldamotor da hun var ny.
Vi har forlatt Volda og lykta markerer at vi nærmer oss Stadthavet.
Fruen hadde rorvakt, så nå kan jeg skryte av at jeg har stått til rors i en 60 fots kutter over Stadthavet, det hadde nok ikke min nå avdøde far trodd om meg 😎
Ikke noe problem å begi seg ut på storhavet på dager som dette, så gjenstår det å se hvilket vær vi får på tilbaketuren.
Turen over det beryktede havsykket er omtrent over og team Amica har gått av vakt.
Vi har kurs mot Florø og det rigges til dusj i egnerhuset, så hele mannskapet får seg en vask i tur og orden.
Vi ankommer Florø
og på kaia står en midlertidig fungerende havnefogd å venter på oss. Team Amica er nå fulltallig :clap:
Lørdags morgen regner det litt og vi må opp med taket over dekket før vi kan ta frokosten.
Flere som venter på frokost.
Vi forlater Florø og passerer Stubben i regn og skodde. Det ble en regntung dag og lite fotografering.
Ella