07.07-20.07 2014 Ferie i Viknas skjærgård del 2

Torsdag morgen med strålende vær på Eidshaug, men ute i havet lå tåka som en vegg, så vi bestemte oss for å gå bare rett over sundet til øya Gjerdinga.

Akkurat da vi kom ut i sundet møtte vi denne skjønnheten

På yttersida av Gjerdinga fant vi denne fine vika – Feskjivågen (fiskevågen). Hit pleide familien min ofte å dra på søndagstur med fiskebåten til pappa i min barndom.

Det var nesten ikke vind og utenfor lå havet helt flatt.

Rederinnen har litt tolmod til å bare sitte å ikke gjøre noen ting, så det ble noen turer med jolla. På en av turene var fiskestange med også og det ble en fin torsk på første kast.

Rederen fikk selvfølgelig jobben med å gjøre opp fisken – det er jo slikt vi har mannfolk til :saint:

Da det ble lunchtid dro vi i land og grillet fisken i folie. Kjempegodt å bare spise fisken på flatbrød direkte fra grillen, med en pils til – fins det noe bedre?

I nord har vi utsikt mot ytteste delen av Leka.

Feskjivågen var brukt som ankringsplass for fiskebåtene på øya i den tiden det var bare robåter. I Feskjivågen lå båtene nærmere fiskeplassene og de slapp å ro rundt til innsiden av øya der bebyggelsen var/er. Det gikk så sti tvers over øya til boplassene. Det er også havørn som hekker i Feskjivågen og jeg kan huske at det var ørnereir der i min barndom også.

På tur inn til Eidshaug igjen passerte vi denn seilbåten, det gikk ikke særlig fort med dem for det var dårlig med seglvind.

Torsdag kveld kom tåka sigende inn til Eidshaug også.

Utover fredagsmorgenen begynte tåka og lette og vi satte kursen mot Rørvik for proviantering.

Da vi kom ut i Nærøysundet fikk vi imidlertid se (eller ikke) at tåka lå tykk som en grøt der. En føler seg liksom helt alene på det store havet, når en ikke ser hverken land eller båter, men så er det det som er så skummelt, at en ikke nødvendigvis er alene. Plutselig kan det dukke opp en stor båt i tåkehavet.

Da er det godt å ha moderne hjelpemidler. Det hadde nok vært ganske skummelt her uten radar, med skipstrafikken gjennom Nærøysundet.

Etter at kjøleskapet var oppfyllt med grillmat og andre godsaker igjen og dieseltanken var toppet ble vi liggende i gjestehavna på Rørvik. På ettermiddagen ble vi invitert på grilling hos noen kjenninger som bor like over båthavna. Takk for en hyggelig ettermiddag til rederne til Hjuksebø :yesnod:
På kvelden tok vi en runde på hurtigrutekaia.

Kvelden ble avsluttet med dessert på bakdekket før vi gikk en runde i havna og kikket på båtene.