Så er ei uke med båtpuss unnagjort og som vanlig har vi stått på omtrent hele døgnet for å få båten raskest mulig på sjøen igjen. Raskest mulig for oss er omtrent ei uke. På den uka skal båten gjennomgås og shines både utvendig og innvendig. Båten tømmes for alt som er løst og kan tas ut. Dette blir luftet og lagret innomhus mens vi jobber med båten.
Ettersom denne prosedyren er den samme hvert år, har jeg ikke dokumentert dette med en masse bilder i år. Synes liksom det blir de samme motivene hvert år og det blir litt kjedelig. Det er bare å gå tilbake til tidligere års båtpusser, dersom det er noe en ønsker å se.
Det spesielle i år er at det ble skiftet frostveske og motoren ble gjennomskyllet. Denne prosessen foretok rederen etter at rederinnen hadde sloknet for kvelden, så dette ble heller ikke dokumentert med bilder.
Som mange ganger tidliger ble nasjonaldagen tilbragt ombord i båten, på land dette året. Kan imidlertid opplyse at vi husket å sette ut flagget, selv om regnet øste ned og vi jobbet inne i båten hele dagen.
Noen få bilder ble det selvfølgelig likevel:
På tur opp
På tide kanskje…
Rederen har fått fyr på poleringsmaskina
Ettersom det ikke var poleringsvær på nasjonaldagen, måtte vi finne på noe annet. De gamle ventilene i taket var stygge og slitne og vi investerte i nye for flere år siden, men de ble bare liggende i garasjen uten at noen fikk lyst til å sette de opp, men plutselig var de på plass
Så er vi klare for sjøsetting igjen, nyvasket og polert og med nytt kjølevann/frostveske, akkurat i tide til en utvidet pinsehelg på sjøen. Rederinnen med medbragt kontor og rederen for å slappe av etter ei hektisk uke med båtpuss.
Ella