11.01.-18.01 2015 Amica II har fått ny dieselvarmer

Som nevnt i tidligere innlegg investerte rederiet i sommer i ny dieselvarmer, den har imidlertid ligget på loftet og «modnet» det siste halve året. Årsaken til investeringen var ikke problemer med den gamle, heller at vi ønsket oss en kraftigere varmer ettersom vi nyter båtlivet hele året. Vi ønsket oss også et uttak på bakdekket. Mikunyen klarte å holde det varmt om bord så lenge det var plussgrader, men når det ble minus foran tallene på temperturmåleren måtte vi på med ullgenseren, eller kjøre defroster eller vifteovn.


Slik så det ut om bord når rederinnen kom hjem fra jobb på mandag, så da var monteringsjobben tydeligvis i gang.


Den gamle trofaste Mikunyen hadd tydeligvis fått avskjed. Den bør kanskje se seg om etter ny jobb. Vi får se hva som skjer med den etter hvert. Den stod i båten da vi kjøpte den i 2008 og siden har den fått kjørt seg utrolig mange timer og har aldri sviktet oss.


Av rederen var det ikke mye å se, lurer egentlig på hvorfor han åpner bare den ene romluka, måtte vel vært bedre å åpne begge, men hva vet jeg? Kanskje han bare vil bevise hvor slank og smidig han er :saint:


Her skal den nye varmeren inn.


Så er en (nesten) ny Eberspächer d4 kommet på plass, regner med at den vil gjøre mer nytte for seg her enn hjemme på loftet der den bare har tatt opp plass.
Det ble lagt opp nye 90 mm rør til salongen oppe og nytt uttak på bakdekket. Til salongen nede, badet og rederlugaren får de gamle 75 mm rørene gjøre nytten. Alle rør er selvfølgelig isolerte.


Bryter og termostat ble plassert i trappenedgangen, enkelt å nå fra salongen oppe og enkelt å nå nedenfra på morgenen, når en lurer seg opp i bare nettoen for å slå på varmeren, slik at det blir varmt i båten før en står opp på ordentlig.

I dag har vi vært om bord og ryddet etter monteringen mens vi har testkjørt den nye varmeren. Førsteinntrykket er godt, men vi har ikke fått testet den i skikkelig kulde ennå.

Ella