På grunn av flere gasslekkasjer på Norneskipet ble store deler av arbeidsstokken sendt hjem og rederen kom derfor hjem noen dager før planlagt, så 18. mai tok vi Amica til Brakstad for å gjøre oss klar til å ta henne opp for vårpuss.
Etter endt arbeidstid på fredag flyttet også rederinnen om bord ved gjestekaia på Brakstad. Det var oppholdsvær og det ble dugnad på klargjøring av fembøringen Siglurd for sjøsetting Her er det skraping og grunning som foregår
Så er Siglurd ferdig bunnsmurt og klar for å settes på sjøen. Fembøringen drives av båtlaget Siglurd, som er en del av Jøa Kystlag. Den brukes for det meste til småturer med besøkende nå. Tidligere har den også vært brukt på stevner i Forbundet Kysten og seglkurs for gammelbåtentusiaster har vært på mange lange turer langs norskekysten.
Lørdagskvelden var det måseggkveld på Pøbben og det måtte vi selvfølgelig få med oss.
Søndag ettermiddag, ved flo sjø var det tid for å få Amica på land.
Heldivis for oss finnes det en kar som driver en slipp i Brakstadsundet og vi fikk en avtale om opptak der.
Så er skuta på land og vi kan starte jobben med rengjøring, bunnsmøring og polering av skroget. Dette viste seg å bli en langtekkelig affære. Så for vi var kommet på land høljet regnet ned og vi fikk nesten 3 uker med møkkavær. Planen var at vi skulle stå på land i en uke, men med kuling og regn var det ikke mulig verken å polere eller å sett ut båten.
I tillegg klarte rederen å ramle og knekke et ribben, så kanskje var det like godt at værgudene var litt vanskelige. Innimellom bygene fikk han likevel polert ferdig skroget og rederinnen kunne være behjelpelig med pålegging og pussing av voks. Den 1. juni ble Amica sjøsatt igjen.
Vel hjemme igjen kunne vi starte rengjøringen innvendig mens vi ventet på opphold og poleringsvær. Etter enda ei uke snudde været og vi kunne starte med polering av overbygget og vask og impregnering av kalesjer.