05.05-12.05.2013 Årets båtpuss

Som vanlig ble båten tømt helt for alle tekstiler. De ble banket, vasket og luftet – og da, så fort alt var lagt ut til lufting kom selvfølgelig regnet.


Rederen har litt å jobbe med nede i motorrommet og ettersom kalesjen er tatt av for vasking, må han lage telt av presenning.

Etter at vi hadde båten på verksted forrige vinter har vi hatt en vibrasjon og etterhvert har det oppstått en liten lekkasje. Det viste seg at  motoren var alt for lav i forhold til propelleakslingen. Nå ble den løftet så mye som det gikk anog ny oljesmurt pakkboks på akslingen ble montert, så nå håper vi at båten blir tett igjen. Med den summen vi betalte for verkstedoppholdet sist vinter, skulle en tro at slike ting ikke skulle oppstå, men det er ikke alltid at de som kaller seg fagfolk er de beste i faget.


Inne blir alle kasser og skap tømt, her er det redningsvestkassen som har fått seg en omgang med vaskefilla.


En opptelling av vestene viser at vi har 5 flytevester og 3 automatiske redningsvester ombord. I tillegg har vi inne en bestilling på to nye redningvester. Gjensidige hadde for litt siden tilbud på Regatta vester.


Onsdag kveld var rederen ferdig med å polere og vokse hele overbygget på båten. Da vi kom ut torsdag morgen var den ene siden av overbygget fullt av grå flekker :headbang: Det virket som det hadde vært noe forurensning i lufta, som ble liggende i regndråpene som tørket på båten. Den siden som stod mot været ble nok skyllet ren av regnbygene og var derfor like fin. Da var det bare å starte poleringen på nytt. Rederinnen, som til vanlig ikke bruker andre muskler enn de som trengs til å trykke på tastaturet, måtte lete fram muskler som ikke har vært i bruk på mange år :sweat:


Heldigvis ble det tid til å kose seg litt også.


Fy for en skam å seile rundt med denne lerva av en vimpel :blush:


Men nå er nyvimpelen som ble innkjøpt for nesten et år siden, endelig kommet på plass.


Så er vi snart klar for sjøsetting – bare bunnsmøring


og litt innvendig oppgradering gjenstår.


Så har rederinnen endelig fått lampetter, som hun har ønsket seg i flere år. Eneste skår i gleden var at glasset på en av lampettene var knust da de ankom rederiet. En telefon til Maritim var imidlertid nok til at den saken ordnet seg. De lovet å sende en ny lampett omgående    Ikke noe problem, når en handler med firma som vet å ta vare på kundene sine.

Sent søndag kveld var Amica II ferdig med vårpussen og ble kjørt til Seierstad for sjøsetting mandag formiddag.

Da rederinnen kom hjem fra jobb på mandag lå båten i båsen sin, skinnende ren og blank, klar til båttur neste langhelg.


Lille Amigo derimot hadde ikke hatt godt av en uke alene i båsen. Den var dekket av rur under hele bunnen . Det måtte til en skikkelig runde med skrubben, før den kunne henges bak på moderskipet igjen. Her er den ene siden nesten ferdig skrubbet.

Ella og Geir