Endelig er det litt aktivitet i rederiet igjen. Etter å ha hvilt seg i 14 dager ute på Haltenbanken er rederen kommet igang med klargjøring av skuta igjen. Selv om det var fest på ungdomshuset til lyse morgenen den 17. mai ble det ei lita økt den 18. også, bl. a ble bunnpanna til Yanmaren fjernet og rengjort før den fikk ny pakning, i tillegg ble motorkasetten forsøkt tilpasset motorramma med nye motorfester. I dag har han klargjort for å prøve å sette inn motoren i morgen. Rederinnen har foretatt en liten rengøring av motorkasetten, så får vi bare håpe at vi får til å bruke den, det vil bety mye for å dempe motorstøyen.
Perkinsen har vært en gris
Det ble da litt renere, selv om kasetten har fått ei stygg ripe i bunnen. Dersom det blir oljesøl nå, så kan vi i alle fall ikke skylde på Perkinsen. Vi har desverre måttet maltraktere kasetten litt for å få plass til festene for den nye motoren.
Dette er lokket.
Vi har fått bekreftelse på at nytt cutless-lager fra Maritim er på vei. Vi har også bestillt ny propell, men den hadde de ikke på lager, så de måtte skaffe den fra Sleipner. Det førte til at den blir levert uten den vanlige byttegarantien dersom den ikke passer. Skulle vi ventet på at Maritim skulle importere propell fra Japan, ville det tatt fra 6 uker til 3 mnd. og hvem har tid til å vente på det, når båtsesongen egentlig skulle vært i gang allerede. Vi får bare håpe den kommer snart og at den passer, ellers har vi sølt bort 7-8 båtlapper.
I morgen blir en spennende dag, så egentlig har jeg ikke tid til å kaste bort flere timer på jobben, men jeg har ikke ikke sett noe punkt i permisjonsreglementet som heter innsetting av ny motor, så jeg får vel bare finne meg å tilbringe dagen ved kontorpulten. Heldivis har rederen fått engasjert en kammerat til å komme å hjelpe seg.
Ella