23.03-26.03.2013 Båtpåske

Her kommer en liten bildeserie fra starten av årets båtpåske.

For vårt vedkommende startet båtpåsken allerede på «palmelørdag». Planen var å komme seg ut fra morgenen av, men det viste seg å bli midt på dagen før vi var ferdig med all klargjøring og bunkring. Det tar tid å fylle vanntanken når vannet må medbringes hjemmefra i 25 liters dunker.

Omtrent midt på dagen var vi ferdig til å kaste loss og begi oss ut på «fiskebankene». Gunstig lå fremdeles i vinterbåsen sin da vi dro, de var enda tregere enn oss.

Det var et aldeles nydelig vær og helt vindstille, så vi kunne bare koble fra og kaste ut snøret, vi ble liggende på samme grunnen lenge før vi ble nødt til å «kjøre oss opp» på nytt igjen.

Det ble ingen storfangst, men etter hvert ble det noen fisker, selv om det var fjære sjø og feil tid å fiske på.

Til slutt hadde vi to torsker, to langer, ei hyse og en sei, akkurat nok til en stor kaserolle med fiskesuppe à la Amica.

Fangsten er imidlertid ikke det viktigste under slike forhold – dette må vel være drømmepåske for båtfolk

Etterhvert var Gunstig også kommet ut på feltet, men de hadde enda dårligere fiskelykke enn oss, så vi ble enige om å tilbringe lørdagskvelden i den nye gjestehavna på Salsnes. Den er ikke helt ferdig ennå, men det er fullt mulig å legge til.

Gunstig var allerede på plass ved kaia da vi ankom og var klare med ankerdrammen. :drink:

3. matrosen på Gunstig ønsket seg taco til middag, og da ble det selvfølgelig det.

Med godt drikke til, både for små og store.

Rederen til Amica II drar på årene og har begynt med briller.

Kvelden ble avsluttet ombord i Gunstig med Yatzy og andre spill. Rederinnen ble selvfølgelig grundig slått i alle spillene, som vanlig.

Palmesøndag var det tid for formiddagstur for å se på facilitetene i Salsnes havn.

For de som er «steingale» er det selvfølgelig mye fint å se på i ei lang steinfylling.

Her blir det nok fint, når de blir ferdige med anlegget.

Utløpet av Sagelva, med restene av pelene fra tømmerfløytinga.

Midt på dagen forlot vi havna på Salsnes og satte kursen inn i Seierstadfjorden igjen.

Selvfølgelig måtte vi prøve fiskelykken igjen. Også denne gangen var det Amica II som kunne skilte med den største fangsten, er usikker på om det er fiskeredskapen, dama med fiskestanga eller skipperen som følger med på ekkoloddet som har æren for det, men vi får nok gi besetningen på Gunstig et lite kurs

Dette ble søndagens fangst.

Rederen kommanderte stopp i fiskingen og vi gikk til kai i Kjelbotnet denne kvelden. (Han fryktet nok at det var han som måtte gjøre opp fisken denne dagen også.)

Matrosen på Gunstig var ikke helt fornøyd med fangsten og prøvde seg på litt krabbe- og sjøstjernefangst før mørket senket seg.

Om kvelden ble det fiskesuppe ombord i Amica II og kortspill i Gunstig før vi fant køyene i rett tid.

Mandag var det arbeidsdag for rederinnen til Amica II og vi kastet loss allerede ved 07.00-tiden. Rederinnen dro på jobb, mens de andre ble liggende ved kai på Seierstad og fortok litt vedlikehold og rydding ombord. Etter arbeidstid mønstret rederinnen på igjen og det ble nysaltet torsk, med bacon, poteter og gulrøtter ombord i Amica II. Også denne kvelden ble avsluttet ombord i Gunstig.

Tirsdag morgen våknet vi til snøbyger og nedsnødd båt. Også denne dagen måtte rederinnen til Amica II begi seg på jobb noen timer.

Det så litt ufyselig ut utenfor båtripa denne morgenen, men hva gjør vel det, vi har jo tak over og diselvarmer. Endatil har vi mange fridager foran oss og Yr.no lover mye solskinn og godvær i dagene som kommer.