Fredag i kveldinga ble vi endelig ferdig med landlige gjøremål og kunne mønstre på Amica II igjen.
En stille og rolig kveld. Vi forlater Seierstad og har bestemt oss for Brakstad Hamn
Det går alltid ei ferje, i alle fall hver time 🙂
Rederinnen har inntatt copilotsetet og funnet fram strikketøyet
Passering Fosnesvågen
Så er middagen inntatt og rederen må ta oppvasken. Det var omtrent vindstille på Brakstad, men ganske mye drag i sjøen, så det ble en del jaging ved kaia. Bølgene var imidlertid veldig lange, så det ble ganske rolige bevegelser. Etter at oppvasken var unnagjort gikk vi på nabobesøk i Muriell og ble sittende der å prate til det var tid for å innta køya.
En del lave tåkeskyer fra morgenen på lørdag
men det meste av skyene var forsvunnet da vi var ferdig med frokosten og vi bestemte oss for å ta en liten kosetur «utpå»
Amica II og Muriell ved kai
Nydelige forhold og vi tok oss ut gjennom Måsskjærleia
Utenfor øyene var det stille og fint, men femdeles en del tungsjø, så horisonten ble litt skakk på noen av bildene, men slik ble de tatt og da har jeg ikke tatt meg bryet med å rette de opp
Først går turen innover Follafjorden
Klar og flott utsikt utover mot Steinan
Så haller det litt andre veien igjen
I det vi nærmer oss Hundhammerfjellt blir det blikkstille sjø
Så har vi snudd og er på tur utover Folla igjen, og nærmer oss Abelvær
Inne på havna i Abelvær blir det lunsj
Lunsjen er unnagjort og vi går ut igjen. Ved kaia i Abelvær ligger denne farkosten, men jeg har ikke helt funnet ut hva dette er ennå. Det ser ut som et restaureringsprosjekt.
Har nå fått vite at dette prosjektet heter «Vågsfjell» og er under restaurering av et kystlagsmedlem fra Tronheim.
Ut mot Folla igjen
Passering Steinan
Så har vi rundet Gauven og er på tur inn i Brakstadsundet igjen. Det rullet så pass at rederinnen hadde nok med å holde seg fast en stund. Her står Folla rett på og det begynner å bli ganske grundt og det smalner av inn mot sundet, så her er sjøen nesten aldri stille
Passerer langskjæret.
Etter ankomst Brakstad ble det middag og avslappning med kampen Rosenborg – Brann. Fremdeles var det mye drag i sjøen og vi ble liggende å dra i fortøyningene. Det lå an til trønderseier og vi besluttet at vi skulle ta seiersdrammen i litt roligere farvann. I pausen i kampen løste vi fortøyningene og satte kursen mot indre farvann igjen
Solnedgang mot stille hav
Farvell Brakstad
Så har vi kommet til Kjelbotenet der vi fikk med oss avslutningen av fotballkampen samtidig som vi tok ankerdrammen
Her var det helt stille og ingen rulling ved kaia
Utpå kvelden så rederen at fisken spratt utenfor kaia og da måtte han selvfølgelig ut å prøve fiskelykken
Fisk fikk han også 😉
Søndag morgen våknet vi av telefonen. Det var 1. matrosen som var på tråden. Han lurt på om vi ville ha besøk ombord. Selvfølgelig ville vi det, så vi kom oss opp av køya, inntok frokosten og satte kursen mot Salsnes, som er litt lettere tilgjengelig landveien enn Kjelbotnet
Vi har funnet oss en plass ved gjestakaia på Salsnes og besøket er på vei. Heia bestefar, her kommer lettmatrosen – med foreldre
Så mye spennende å se. To måker som sloss om en død fisk er topp underholdning
En tur på moloen blir det også tid til
Svigerdatteren klarer jammen å skaffe seg middag til i morgen også
Hun til og med gjør opp fisken selv og det trengs nok, for vi må nok bare innrømme at vi ikke har gjort jobben vår når det gjelder oppdragelsen av 1. matrosen. Han er en pyse når det gjelder å gjøre opp fisk. Han ser helst at noen andre gjør det
Rederen blir så inspirert av svigerdatterens fangst at han vil også prøve fiskelykken, men han har nok ikke ferskt nok hall……..
- matros og 1. lettmatros nyter utsikten
På tide å komme seg inn i varmen igjen. 2-3 varmegrader og kald vind er ikke akkurat sommer. Amica II venter på oss med varmeren i gang og da er det godt å komme ombord igjen
Hade bestemor…
Vi gamlingene setter også kursen heimover for å forberede oss til å ta opp båten i morgen. Det er på tide å få unna årets båtpuss.
Ella og Geir
Hei!
Flott blogg med supre bilder.
Vi har selv en 1989 Viksund 925 Alfa.
vi prøver å få iallefall 350 gangtimer på motorene per år.
Vi bor i Lofoten og benytter båten hele året.
Fantastiske og sjøsterke turbåter.
M/Y Silja, som skuta heter, blir benyttet både til ferier og fiske, samt rene transporter til hytta.
igjen takk for en flott blogg der man ser at man kan ha det fantastisk selv om båten ikke koster flere millioner.
Mvh
Bjørn I.
Vi har nok ikke så mange timer pr. år, men det blir mange fine turer og båtlivet er fin rekreasjon. Fint å høre at det er flere som koser seg med en gammel båt. 🙂