19.08.2010 Heimover

Detble en utrolig vakker kveld i Brønnøysund. Ryktet sier at dette stedet eies av Bastesen, så det er vel her selfangstpengene er investert. 😉

Morgenen var ikke mindre vakker.

Det er faktisk noen som jobber for at vi skal kunne kose oss i ei trivelig gjestehavn også, ikke værst

Det er fremdeles noen båter å treffe i de mest populære havnene og Brønnøysund er så absolutt en populær havn.

Leia nordover fotografert fra gjestekaia.

Så er vi kommet oss i farta eller minst mulig fart. På tur sørover fra Brønnøysund passerer vi Torghatten.

Her ser vi så vidt det berømte Torghatthullet, ikke mye til hull å skryte av når vi passerer med båt i alle fall

Så er vi kommet ut i åpen sjø og kan se Leka forut.

Leka kommer nærmere og i det gode været bestemmer vi oss for å gå på yttersida av øya, der har vi aldri gått før.

Her ser vi noen av de karakteristiske fjellformasjonene og det røde fjellet som Leka er kjent for.

Så er vi nesten kommet rundt. Det var en del tungsjø som kom rullende utenfra men det ble likevel til at vi la kursen ut Risværfjorden på yttersida av Risværet og Gjerdinga. Selv om det ikke ble alt for ille, var rederinnen glad da vi kom inn i ly for Lauvøya langst nord i Vikna :sweat:

Så nærmer vi oss hjemlige trakter for rederinnen. Vi går på Viknasiden av Nærøysundet og tar turen immom Engasbukta og lillebrors brygge for å hente noen etterlatenskaper, som vi satte igjen der på tur nordover. Det ble også en tur innom for å hilse på lillebror og sambo. De hadde imidlertid planer for kvelden, så vi valgte å fortsette et stykke til.

Vi gikk innom havna i Rørvik, der vi kjøpte med oss ferske reker for å kose oss med på turen videre.

Så forlater vi Rørvik og bestemmer oss for å tilbringe natta i Abelvær. Like etter at vi hadde fortøyd i Abelvær, fikk vi imidlertid inn værvarselet på VHF’en. Det varslet sørvest kulig for i morgen formiddag og da bestemte vi oss like godt for å forsere Folla også, før vi la oss til ro for natta.

I kveld var det i alle fall vakkert over Folla.

Så ble det Brakstad i kveld da, nå er vi tilbake på kjente trakter. Ferien er imidlertid ikke over på enda noen dager. Vi holder ut så lenge vi kan, selv om de siste dagene blir i hjemlige trakter.