29.05-31.05 2015 Sommeren lar fremdeles vente på seg

Selv om sommervarmen ikke har nådd våre trakter legger vi trøstig i veg ut fra havna når arbeidsuka er over. Rederen hadde alt klart, så rederinnen kunne bare mønstre på fredag ettermiddag, sette seg i copilotsetet og senke skuldrene og nyte en god kopp med te. Det var litt vind fra vest og regnbyger, så vi fant ut at Fosnesvågen var en fin plass å legge til for kvelden. Litt senere på kvelden kom også Simone til Fosnesvågen og vi fikk en fin kveld med litt vin og hyggelig prat ombord i Amica II.

Lørdagsværet var slettes ikke så værst. Ikke akkuat noen sommervarme, men ikke værre en at vi fant det brukanes for formiddagskaffe i friluft.

Båtforeninga i Fosnesvågen har gjort omgivelsene trivelig for oss som kommer på besøk, med flere sittegrupper og grillplasser.

Rederinnen gjør klar medbragte ingredienser til dagens middag, som selvfølgelig skal være fiskesuppe. Når alt det andre er klart, er det bare fisken som mangler, så da er det bare å begi seg ut på fisketur.

På yttersiden av Brakstadøyene var det ern del rester av gammel tungsjø, så bestemte oss for å prøve fiskelykken inne i Brakstadsundet. På bildet ligner det nesten på sommer, men fiskeren måtte på med ullgenser og boblejakke, så det mangler litt på tempperaturen ennå. I sørvestenden av Brakstadsundet pleier vi nesten alltid å få fisk og det fikk vi denne dagen også. To brukbare torsker og en sei var akkurat nok til dagens behov (og litt til)

Så er fisken renset og det kokes kraft på beina.

Og til slutt en fiks ferdig kaserolle med Amicas fiskesuppe, helt uten hjelp fra Toro.

Det var bare to gjestebåter på Brakstad denne kvelden, så det ble litt stille for oss. I tillegg hadde vi en skvett gammel diesel det var på tide å forbrenne, så vi løste fortøyningene og tok en liten rundtur. Her ved Skogøyvalen. Her pleier det å være badeliv på varme sommerdager, men i dag var det ingen badende å se.

Så kruser vi i veg på yttersida av Brakstadøyene i 4-5 knoph mens vi gynger litt på de lange sjøene som hang igjen etter de siste dagenes vestavær.

Inn Måsskjærleia og tilbake til Brakstad

Det ble etter hvert en vakker kveld og vi fant det brukbart for en utepils, da selvfølgelig med stillongs, ullgenser og boblejakke.

Det ble en aldeles nydelig solnedgang med flotte farger på himmelen.

Nå er det like før….

Amica II bader i kveldens siste solstråler.

Fra cocpitn.

Så er sola borte, men fargene henger igjen.

Søndag var vi sene før vi forlot køya og satte kursen mot innsiden av øya vår igjen. Værmelderne lovet vindstille men værgudene var ikke helt enig. Det ble skikkelig sjøskvett i nordavinden, men ingen virkelig stor bølger.

På innsiden igjen tok vi en tur innom Kjelbotnet, et sted vi pleier å besøke ganske ofte. Når det er dårlig vær på yttersiden er det fint å ligge ved kaia i Kjelbotet. Sørgelig da at det ikke blir vedlikeholdt. Stedet eies av Fosnes kommune og det burde vært i alles interesse å holde stedet i hevd. Jeg har flere ganger foreslått å sette opp en betalingskasse, slik at vi som bruker kaia kunne betale noen kroner for å ligge der. Det hadde kanskje ikke blitt nok til vedlikehold av kaia, men det kunne i alle fall vært et bidrag.

Når en ikke finner noe annet å fotografere tar en likegodt en selfie…

En liten tur innom i Nordbotnet før vi finner veien til båsen vår i hjemmehavna på Seierstad og ny arbeidsuke.

Nå gleder vi oss til å snart få en ny nabo i båthavna