Båtferien 2016 08.07-26.07 del 2

LekafjordenSommerferie16 438Passering Heilhornenene, om 2 mnd. er vi tilbake hit, ikke med båt, men med ryggsekk og gevær og da blir det utrygt å være elg i dette området.Sommerferie16 441

«Måne over Nærøysund»Sommerferie16 447

Onsdags formiddag er vi på tur ut i Viknaøyene igjen og forholdene er akkurat slik vi ønsker ossSommerferie16 448Vi ender opp i Tjørnsøyvågen, et fint utgangspunkt for øyene på sørsiden av ViknaSommerferie16 465Torsdagen kom med skikkelig namdalssommer og vi fant veien ut til Klovningen. Et populært sted når det er sommertemperaturer, med sine 3 hvite sandstrender. Denne farkosten passerte forbi oss like etter at vi hadde ankret opp. Tror de fortsatte videre til Sør-GjæslinganSommerferie16 488Etter hvert ble det rundt 20 båter og både barn og voksne som koste seg på strendene. Utover dagen steg temperaturen opp mot 30 gr. og vi måtte ta en liten tur med jolla for å avkjøle oss litt. Badetemperaturen var imidlertid ikke mye å skryte av, den passerte vel så vidt 15 gr. på ettermiddagenSommerferie16 495

Greit å ankre når en hele tiden ser hvordan ankerkjettingen ligger. Vinkelen på kjettingen skyldes at vi har anker foran, men har festet et tau fra kjettingen til bak på båten for å snu den mot sola.Sommerferie16 502Der var jammen ankeret også, ikke akkurat forhold for styggvær når ankeret bare ligger slengt i sanden.Sommerferie16 513På torsdagskvelden gikk vi inn Langsundet til gjestekaia på Austafjord.Sommerferie16 521

Fredag formiddag fortsatte vi nordover gjennom LangsundetSommerferie16 522Og ble møtt av en tåkevegg da vi kom ut mot LysøyvikaSommerferie16 531Ikke enkelt å tråkle seg frem mellom øyene når tåka er så tett, men heldigvis har vi radar og kartplotter til hjelp

Sommerferie16 534Vi fant innløpet til Lysøyvågen uten problemerSommerferie16 560

I Lysøyvågen ligger det ei lita flytekai med plass for to båter. Vi har fått oss fortalt at denne er til fri benyttelse. Den står dessuten listet opp i oversikten over norske uthavner, så vi tok sjansen på å legge oss der

Sommerferie16 565

Neste morgen var det meste av tåka forsvunnet og vi tok sjansen på å begi oss utover på yttersiden av Ytre Vikna

Sommerferie16 568

Passering Frelsøya

Sommerferie16 576

Korsholman kanskje?

Sommerferie16 578

Emådraget

Sommerferie16 582

Valøya for bunkring av vann. Etter Valøya var vi usikre på hvor vi skulle sette kursen videre, men etter litt frem og tilbake ble vi enige om å gå tilbake til Frelsøya, selv om været var litt grått

Sommerferie16 586

Dette var det største treet vi så i mange mils omkrets. Øyene her ute er ikke akkurat skogkleddSommerferie16 588

Like før innseglings til Frelsøya dyppet vi fiskesnøret og dro opp to fine torsker, så var middagen bergetSommerferie16 593

Selv her ut er det noen planter som finner rotfesteSommerferie16 599

Vi var så opptatt med å gjøre opp fisken og grille at plutselig oppdaget vi at sjøen  nesten hadde forsvunnet under oss og Amica II stod på bunnen med roret. Det var skikkelig lavvann og vi hadde nok «parkert» en meter for nært land. Etter å ha stått fast i vel en time fløt vi imidlertid igjen og fikk flyttet båten slik at vi var sikker på å unngå bunnkjenning i løpet av natten. (Brygga tilhører min søsters familie og vi har selvfølgelig innhentet tillatelse til å legge oss der)
Sommerferie16 604Etter middagen var det fotosafari. Det var fremdeles ganske disig og grått. Utover hadde det vel egentlig ikke så stor betydning, for her er det ikke noe særlig annet enn hav å seSommerferie16 605Innover mot BorganSommerferie16 617Søndag etter frokost forlot vi Frelsøya og begav oss sørvestover og igjen fulgte vi ytterste lei og tråklet fra mellom holmer og skjærSommerferie16 621Her nærmer vi oss Skjærværet, også et av de gamle fiskeværene på sørvestsiden av Vikna. Herfra har rederinnen sitt pikenavn og her ute vokste  bestefar oppSommerferie16 625Den gamle fiskarheimen og «Boillerbua», den bua pappa og bestefar drev fiske fra. I et tidligere blogginnlegg har jeg fortalt litt om at jeg tilbragte en vinter her som lita jenteSommerferie16 628Fra Skjærværet er det ikke langt til Nordøyan, som vi ser i bakgrunnen herSommerferie16 633Vi gjorde også et sveip innom Vandsøyvågen. Her er det fiskemottak og stor aktivitet på vinteren. Nå var alt stille og lukket, men vi fant ut at dette var en fin plass å legge til på våre turer i Viknaskjærgården. Her er det på metervis med flytekai og godt skjermet mot vind og vær fra sydvestSommerferie16 634Fra Vandsøyvågen ble vi nødt til å ta en rask tur tilbake til Rørvik ettersom det begynte å minke betydelig på dieseltanken. På tur ut fra Rørvik ble vi enige om at vi godt kunne tilbringe de to siste nettene av ferien vår på Brakstad. Det er liksom blitt en tradisjon at vi avslutter ferien derSommerferie16 642I godt vær finnes det vel knapt noe bedre sted å feriere i båtSommerferie16 657Den siste feriedagen ble for det meste tilbragt i solen på bakdekketSommerferie16 660Siste feriekveld ble tilbragt på Pøbben i hyggelig selskap med verdens beste pils i glasset. Tirsdags morgen gikk turen hjem til en overgrodd plen og en anselig haug med skittent tøy. Vi har hatt en trivelig og avslappende ferie med helt ok vær, så nå er vi klare for to uker med jobbing, før vi løser fortøyningene igjen. Vi håper på en fin høst med mange fine båthelger.