Stikkordarkiv: Jøa

17.04-20.04 Vår i lufta

Endelig en dag med litt mindre vind og da ble det selvfølgelig båthelg på oss.

Som så ofte før gikk turen til Brakstad Hamn. Nå for tiden må vi ta turen over Folla for å komme dit og vi kunne vel ikke ønske oss bedre forhold enn dette.

Vel fremme kunne vi åpne kalesjen og slippe sola inn. Rederen kastet til og med skjorta.

På kvelden inviterte kystlaget leder på Pøbbkveld. Egentlig var det ganske nostalgisk å sitte der i godværet med en kald pils. Pøbben er ikke lenger åpen for publikum, den fungerer nå som klubblokale for Jøa kystlag. Vi har imidlertid tilbrakt ganske mange kvelder der både som gjester og som skjenkere i de årene den var i drift.

Utsikten til solnedgangen har ikke endret seg, selv om pøbbdrifta er nedlagt

Pøbbkvelden er over og vi kan nyte de siste solstrålene bak bryggene på veg hjem til Amica.

Koselig å komme hjem til en varm og trivelig båt etter å ha sittet ute i solnedgangen i noen få varmegrader.

Lørdag var det sjøsetting av Fembøringen Siglurd. Etter to sesonger på land, måtte det en dugelig øsedame til for å holde sjøen ute til de fikk ombord pumper. Etter et døgns tid var den trutnet så pass at båtens egne pumper klarte å holde motoren over vannet. Det trengs nok noen døgn til før de fleste lekkasjene er lukket.

Søndag formiddag var det ganske mye vind fra sørøst og vi tok turen opp de nesten 1000 trinnene i Jøatrappa og opp på Ramnfjellet. Vel nede igjen ble det et raskt sjøbad i 10 graders vann. Det var akkurat det dobbelte av temperaturen på påskebadet

Hjemturen var heller ikke noe å klage over, her er vi på tur inn Nærøysundet med kveldssola i hekken. Som så ofte før avsluttet vi båthelgen med en kveld og ei natt i hjemmehavna. Som pensjonister har vi tid til det.

27.08-01.09 2025 Deilig å være pensjonist

Etter 4 uker med regn og vind, kom endelig sommeren tilbake. Da er det deilig å være pensjonist og ha mulighet til å løse fortøyningene på en onsdag formiddag.

Vi seg oss sakte sørvestover og endte til slutt opp på Sør-Gjæslingan.

Da vi ankom var det helt stille, men utover kvelden ble det litt vind fra nordøst, ikke mer enn at det ble litt krusning på sjøen.

Selvfølgelig ble det kveldstur rundt om på Flatholmen og opp på Nakken for å nyte en flott solnedgang.

Roser på bordet og nybakt brød til frokost må til når man er på båttur.

Fra Sør-Gjæslingan gikk ferden til Brakstad på Jøa. Der ble vi i 2 netter. Vi satte krabbeteiner og gikk på trappetur. Bading ble det også, selv om temperaturen ikke var mer enn 13-14 grader i sjøen.

Etter trappetrening måtte vi fylle på med noen kalorier. Kaffe/te og sjokoladekake på flybridgen er aldri feil.

Fredag ettermiddag dro vi krabbeteina vår. Det var vel mellom 10 og 15 krabber i teina. Vi kokte 5 krabber og resten fikk slippe fri igjen. Det var godt med mat i krabbene allerede. På lørdag dro vi til Salsnes.

på Salsnes ble det loff med krabbe og godt tilbehør og drikke, før vi fikk besøk av et par lettmatroser.

Like etter solnedgang settes himmelen i brann, noe som lover godt for søndagens vær.

På søndag formiddag ble det et lite besøk hos førstematrosen med familie i sommerhuset deres. På ettermiddagen gikk turen tilbake til Brakstad igjen der vi tilbrakte kvelden sammen med båtvenner fra Rørvik, som er vår nye hjemmehavn.

Vi pensjonistene trenger selvfølgelig ikke å dra hjem før mandag formiddag.

07.05-13.05 2025 Vårens vakreste eventyr

Den årlige båtpussen må vi gjennomføre, selv midt oppe i flyttesjauen. Rederen tok Amica til Brakstad søndag 4. mai. Der ble hun liggende til onsdag 7. mai. Da var slippen i Brakstadsundet klare for oss. Rederinnen fortsatte å flytte saker og ting til Rørvik, så det ble ingen bilder av selve opptaket. Da rederinnen endelig stilte til båtpussen var Amica allerede vasket og hadde fått nye skroggjennomføringer og eksosgjennomføring av kompositt. Gjennomføringen fra toalettet viste seg å være overmoden for bytte, mens de to andre egentlig var som nye. De ble skiftet likevel. Helga kom med årets første godværsdager og polering av skroget gikk som en lek. Vi klarte å få unne hele skroget på lørdag. Det viste seg at skroget faktisk så ganske bra ut, før vi startet poleringen, så det ble ikke så stor forskjell. Vi gjorde nok en god jobb for et år siden. Det var skikkelig luksus å slippe en eneste regnbyge mens vi jobbet. Rederen tar seg av poleringen, mens rederinnen legger på voks. Arbeidsfordelingen er godt innarbeidet over mange år, så det blir ingen diskusjon om hvem som skal gjøre hva.

Amica på land

Nye gjennomføringer og ny eksosstuss. Den gamle eksosstussen ble dessverre offer for en runde med Amica som isbryter forrige vinter

begge rederne i arbeid

resultatet ble ikke så aller værst

roret er primet, nye sink er på plass og propellen er blitt blank og fin. Her gjenstår bare bunnsmøringen

nytt deksel over kjølevannsinntaket må på plass, men det er ikke så enkelt å komme til med verktøy når båten står på vogn

så er alt klart for sjøsetting og det er bare å vente på flo sjø. Neste prosjekt blir polering av overbygg og skifte av kalesjer, men det krever at vi får noen dager med oppholdsvær og varme, og det ser ut til å la vente på seg