Etter en snartur til varmere strøk og 3 dager med smak av namdalssommer, kom pinsen med det vanlige trønderværet. Vind fra sørvest og høljregn. Likevel ble det til at vi som eneste båt fra hjemmehavna på Rørvik og begav oss ut på pinsetur. Vi fant vegen inn i lagunen mellom Remmastraumene. Der er vi i ly for all slags vind, men regnet er det ikke noe å gjøre med
Ved ankomst hadde vi enda gløtt av sol.
Her har vi lekt kalesjereparatører, ikke akkurat vakkert, men det holdt regnet ute.
Dagene ble brukt til fisking og turer i området rundt lagunen. Det ble fine dager, selv om vi måtte på med regnklær både for å gå tur og når vi dro ut med jolla.
Ei ukes sydenferie og ei arbeidsuke var unnagjort etter båtpussen og pinsehelga kom med løfter om brukbart vær. Vi dro ut på fredag ettermiddag i regnvær. Første etappe gikk til Fosnesvågen, der ble det middag og avslapning før vi inntok køya.
Lørdag formiddag var det grått men oppholdsvær og vi satte kursen innover Foldafjorden til Fjærangen.
Passering under Lundbroene
Fjærangen er en liten fjordarm i Foldafjorden. Dette tilhører i dag Nærøy kommune, men fra 1.1.2020 deler de skjebne med oss i Fosnes kommune og blir en del av Namsos kommune. Dette er et ønske fra innbyggerne i området.
I Fjærangen var det fine forhold og vi ankret opp helt innerst i fjordarmenDet var så stille at det var vanskelig å se hvor landet sluttet og fjorden begynte.
Vel fortøyd ble det jolletur rundt øyene i Fjærangen
På ettermiddagen kom sola endelig fram og det ble grilling på ei berghylle like ved ankringsplassen
Dagen er på hell og sola er i ferd med å forsvinne for ossSolnedgangen må selvfølgelig forevigesSå er sola bort, men det er like stille og vakkert likevel
Søndag våknet vi til regn og gråvær igjen og vi satte kursen heimover
Godværet var imidlertid ikke langt unna, så det ble til at vi gikk til Kjelbotnet og tilbragte dagen der.
I Kjelbotnet ble det soling på bakdekket og grilling. Værutsiktene for mandagen var ikke særlig gode, så vi bestemte oss for å gå til Nufsfjorden på søndagskvelden. Der ble det sosialt samvær med godt i glasset og strikkeklubb for oss damene før vi krøp til køys ved midnatt.
Mandag hadde karene i Nufsfjord Havanna dugnad på bygging av nye benker til kaia, mens vi i Amica II for det meste var tilskuere.
Vi ble i Nufsfjorden til det var på tide å avslutte båthelga og dra hjem for å forberede ny arbeidsuke.
Om tre uker er vi klare for sommerferie og som så ofte ellers er vi helt uten planer. Det meste av ferien blir nok tilbragt på sjøen, men resten får vi ta som det kommer.