15.06-17.06 2018 Røyklibotnet

Litt på etterskudd, men her kommer endelig en liten beskrivelse av båthelga for litt over en uke siden.

Fredagen var det skikkelig styggvær ute i havet og tungsjøen kom helt inn i Seierstadfjorden så hele kaianlegget bølget skikkelig. Dette er ganske uvanlig. Vi bestemte oss likevel for å tilbringe helga i båten og da måtte det bli fjordfart. Vi bestemte oss for Røyklibotnet.

På turen innover Nordsundet ble det kaffe/te og lefse fra Lierne lefsebakeri

Etter at ankeret endelig hadde fått feste ble det litt mer skikkelig mat skinkepai medbragt hjemmefra stod på middagsmenyen denne kvelden, på papptallerken. I uthavn må en spare på varmtvannet så da er det om å gjøre å ha så lite oppvask som mulig.

Det var grått og overskyet, så kvelden ble ganske mørk

Landtau festet til ei lita bjørk går greit når en ligger i ly for det meste av vær

På fjære sjø var det ikke så mye sjø under båten, men nok til at vi fløt

Lørdag bestemte vi oss for at det var på tide med en liten trimtur. Det er mange små vatn i fjellene rundt Røyklibotnet og vi gikk i land for å se om vi kunne finne noen av dem.

Kart hadde vi selvfølgelig ikke med og vi hadde glemt å sjekke hvor vannene lå. Vi prøvde febrilsk å få lastet ned kartet på mobiltelefonen, men i Botnan er vi out of Radio Range, så det var det bare å glemme

Vi virret litt fram og tilbake, men det var ganske tettvokst rundt oss og ikke så enkelt å se hva terrrenget hadde å by på

Til slutt fant vi et Trappavatnet.  Selvfølgelig måtte vi prøve den medbragte fiskestanga, men dessverre ble det dårlig med fisk. Vi fikk nok ta til takke med skinkepai til middag denne dagen også

På tur tilbake kunne vi se Amica II langt der nede. Det var litt bratt å komme ned mot sjøen igjen, og vi måtte lete litt etter en farbar sti, men vi kom oss da ned. Tilbake om bord ble det middag og avslapning etter trimturen

Utover lørdagen stilnet vinden helt og det ble en flott kveld.

Vi dro ut på jolletur med fiskestanga, men desverrre var det ingen som lot seg lure til å bite på

Selv om ørreten ikke lot seg lure fikk vi en fin kveld i vakker natur

På tur heim til moderskipet igjen

Så er sola forsvunnet ned bak fjellene og selv om det er midtsommers blir det merkbart mørkere

Speilblank fjord

Ikke enkelt å se hvor berget slutter og fjorden begynner

Bratte berg og store steiner som er falt ut finner vi flere plasser inne i Røyklibotnet, det har sikkert noe med bergarten å gjøre

Der ligger Amica II Inne i bukta som heter Vestgøten og venter på oss

Kveldens utsikt fra 1. salongen

Det var vindstille helt til søndag morgen, men da kom det noen skikkelige vindkast fra sørøst og det var vi ikke fortøyd for. Rederen lå på køya og døste, men jeg skulle ut for å sette meg på fordekket da vinden plutselig sendt oss helt opp i fjæra. I en fart fikk vi løsnet landtauet og fikk dratt oss ut etter ankeret slik at vi kom oss løs, før vi ble sittende helt fast. Etter en kort seilas ut fjorden til Kjelbotnet ble det frokost før vi avsluttet båthelga. Resten av dagen ble det biltur og familiebesøk.