24.04.10-25.04.10 Nydelig båtvær

På lørdag våknet vi til blikkstille og solskinn og ca. 0 ºC. Utover formiddagen ble det litt vind fra søvest, men solskinn og oppholdsvær.

Godt å ikke være eneste gjestebåt i havna, resten av båtfolket holder på å våkne av vinterdvalen nå :sleep:

Vi tok en snartur på Rørvik Marina for å se om vi kunne finne ei ny topp til oppvaskkummen i Amica II, men det hadde de dessverre ikke. Etterpå dro vi opp på messeområde for Kystbymessa, der vi møtte broder’n og sambo. Vi tok noen runder for å se på de utstillte varene. Der var det litt av hvert, men mye maritimt. Masse båter og båtutstyr. Vi var egentlig ikke på utkikk etter noe spesiellt, så da vi hadde tittet fra oss, ble det kaffe og kaker på Ankeret, før vi tok en liten handlerunde, det nye vinmonopolet på Rørvik ble også begunstiget med et lite besøk. Vi måtte jo ha vin til maten.

Det ble en stille og rolig kveld ombord, bare avbrutt av en liten kveldstur på hurtigrutekaia. De andre båtene ved kaia kastet loss og satte kursen for Brakstad tidlig på kvelden, men det ankom et par nye båter, så vi var 3 gjestebåter ved kaia denne kvelden. Ombord i Amica II ble det stillt like over midnatt.

Søndagen kom med det samme fine været, og vi bestemte oss for at det var for godt vær til å ligge i havn. Etter frokost kastet vi derfor loss og startet på heimturen. Det er utrolig hvor lang tid det går an å bruke på 20 nautiske mil.

I det flotte været lot vi Helmut «duve» oss over Folla i 6 knop.

Mens rederne fant viktigere ting å holde på med, f. eks. å beundre omgivelsene i kikkert eller kose seg med kaffe/te og kaker.

Ut på Folla igjen etter å ha passert Abelvær bestemte vi oss for å legge kursen om Steinan, ei idyllisk lita øygruppe ute på Folla, omtrent like langt fra Abelvær som fra Jøa.

Det står ei værbitt lita hytte der.

Og det er tilrettelagt for fortøyning i ei lita bukt i le for storhavet.

Øygruppa er hekkested for sjøfugler og fra midt i april til midt i juli er det forbudt å gå i land på andre steder enn ved hytta.

Fra Steinan går turen rundt Gauven og til Brakstad.

På Brakstad ligger det allerede flere båter, og kystlagets kutter Straumngen er også på plass i hjemmehavna på Brakstad, etter å ha vært i vinteropplag i Briksillan.

I løpet av vinteren har dekket blitt drevet og natet på nytt og noen av dekkplankene er skiftet ut. Det gjenstår ennå en del arbeid, men håpet er å få på plass vinsj og mast til førstkommende helg, da Straumingen etter planen skal segles til Inderøy for slipsetting.

En av Brakstads håpefulle har investert i en Collin Archer skøyte, som her ankommer Brakstad for første gang etter overtakelsen. Skøyta har vært her tidligere, men da med annen reder.

Vi ble etterhvert veldig tørste og etter noen oppfordringer åpner pøbbverten kranene og samme med rederne til Synne, Ella (fint båtnavn ) og d/s Lovinda kunne vi nyte utepilsens gleder og :cheers: for rederen til Ella som hadde bursdag

Utover ettermiddagen ble været bare bedre og bedre og vi gjorde hjemveien ekstra lang for å nyte de siste solstrålene.

Skipper i motsol.

Vi hadde blitt oppmerksom på at det var kommet en del vann i kjelleretasjen, så rederen var flere ganger nede for å sjekke hvor det kunne komme fra, men klarte ikke å finne noen lekkasje. Det ble konstantert at det var ferskvann, men vi kunne ikke finne noen slanger som lakk. Etterhvert oppdaget vi at vi hadde fått svømmebaseng i skottet ved fotenden av rederlugaren. I dette skottet er ferskvannspumpa plassert. Etter å ha kommet i havn, fikk vi tømt skottet for vann og strammet til noen koblinger på pumpa, men vi vet ennå ikke om det var der lekkasjen kom fra. Fyllerøret til ferskvannstanken er like overfor dette skottet, så vannet kan også komme derfra. Vi får nok prøve å lete videre neste gang vi er ute på tur.

Nå blir dessverre Amica II liggende stille et par uker igjen mens rederen drar på jobb i slutten av denne uka.