Stikkordarkiv: boatripinnorway

17.04-20.04 Vår i lufta

Endelig en dag med litt mindre vind og da ble det selvfølgelig båthelg på oss.

Som så ofte før gikk turen til Brakstad Hamn. Nå for tiden må vi ta turen over Folla for å komme dit og vi kunne vel ikke ønske oss bedre forhold enn dette.

Vel fremme kunne vi åpne kalesjen og slippe sola inn. Rederen kastet til og med skjorta.

På kvelden inviterte kystlaget leder på Pøbbkveld. Egentlig var det ganske nostalgisk å sitte der i godværet med en kald pils. Pøbben er ikke lenger åpen for publikum, den fungerer nå som klubblokale for Jøa kystlag. Vi har imidlertid tilbrakt ganske mange kvelder der både som gjester og som skjenkere i de årene den var i drift.

Utsikten til solnedgangen har ikke endret seg, selv om pøbbdrifta er nedlagt

Pøbbkvelden er over og vi kan nyte de siste solstrålene bak bryggene på veg hjem til Amica.

Koselig å komme hjem til en varm og trivelig båt etter å ha sittet ute i solnedgangen i noen få varmegrader.

Lørdag var det sjøsetting av Fembøringen Siglurd. Etter to sesonger på land, måtte det en dugelig øsedame til for å holde sjøen ute til de fikk ombord pumper. Etter et døgns tid var den trutnet så pass at båtens egne pumper klarte å holde motoren over vannet. Det trengs nok noen døgn til før de fleste lekkasjene er lukket.

Søndag formiddag var det ganske mye vind fra sørøst og vi tok turen opp de nesten 1000 trinnene i Jøatrappa og opp på Ramnfjellet. Vel nede igjen ble det et raskt sjøbad i 10 graders vann. Det var akkurat det dobbelte av temperaturen på påskebadet

Hjemturen var heller ikke noe å klage over, her er vi på tur inn Nærøysundet med kveldssola i hekken. Som så ofte før avsluttet vi båthelgen med en kveld og ei natt i hjemmehavna. Som pensjonister har vi tid til det.

30.04-02.05 2021 Endelig båthelg igjen

Temperaturen minner ikke mye om vår, men været fristet oss til å legge ut på båttur likevel. Etter et lite besøk hos 1. matros med familie på hytta på Salsnes la vi turen over Folda mot Rørvik. Det blåste litt friskt fra nordvest tidlig på dagen, men utover kvelden ble det stille og glimt av sol

På tur inn Nærøysundet i lav motsol
Under Nærøysundbrua med Rørvik i sikte.

Vel fortøyd ved gjestekaia på Rørvik ble det pastasalat til middag/kveldsmat og senere avslapning ombord

Rederinnen våknet tidlig av sola i ansiktet. En lav vårsol skein inn gjennom vinduene i den nedre salongen og det var helt vindstille ute. Det var imidlertid litt for tidlig å stå opp, så det ble litt lesing på senga et par timer. Ved 8-tiden av det imidlertid på tide å stå opp og da var det jammen slutt solskinnet. Snøen lavet ned i store filler, som til slutt dekket både kaia og båtene.

Været letnet imidlertid litt utover formiddagen og etter hvert smeltet snøen også, og Amica II satte krusen mot rederinnens barndomsrike på arbeiderenes dag.

Flytebrygga hos lillebror var klargjort for sommersesongen og vi kunne legge til der for et lite besøk i rederinnens barndomshjem, som nå eies av lillebror (som slettes ikke er liten lenger)
Tidlig på ettermiddagen gikk turen tilbake over Folda og til Brakstadsundet. Været var riktig så flott mellom bygene, men hver gang det kom inn en byge fra havet økte vinden på og det ble en del skvett. I vind fra nord er Folda rolig , men det kan bli en del vindbølger og sjøskvett.
Inne i Brakstadsundet ble det gjort en liten stopp for matauk. Et par fine torsker og ei hyse ble nok til flere middager for oss.
Litt dårlig sikt i motsola inn mot Brakstad hamn
Torsken fileteres og gjøres klar til steking
Så er sola borte og vi tar lørdagskveld ombord ved gjestekaia i Brakstad hamn.
En av torskene hadde til og med rogn, så på søndag morgen ble det brødskive med torskerogn til frokost.

Også søndag formiddag fikk vi snøbyger og vind fra nordvest, så det ble lesestund til snøbygene gav seg. På hjemturen utpå dagen fikk vi duppet fiskesnøret igjen og fikk dratt et par småtorsker og 3 langer. Torskene ble gitt bort til «fattige barn i Afrika» mens langene ble filetert til stekefisk.

Stekt lange med fløtepoteter ble en fin avslutning på båthelga.

Så er vi kommet til den tiden på året da Amica skal på land for klargjøring til sommersesongen. Dette blir et nytt kapitel i vårt båtliv. I løpet av vinteren har vi solgt gård og grunn og blitt leietakere i kommunal sokkelleilighet for en stund. Vi er vant med å ha egen traktor til å dra båtvogna og egen eiendom der båtpussen kan foregå, men det er det slutt på nå.

Rederen til Gunstig har heldigvis forbarmet se over oss og stiller med både traktor og oppstillingsplass. Amica II skal nok få sin årlige vask og puss, selv om det kommer til å foregå på en litt annen måte enn tidligere år.