Stikkordarkiv: Namdalen

15.03.2026 Fisketur

Det eneste som har skjedd om bord i Amica denne vinteren er at rederen har gjort en del vedlikehold i motorrommet. Intercooler og varmeveksler har vært ut for rengjøring og har fått nye pakninger. Det gamle ladereleet er byttet ut med en Victron batteriisolator. Værgudene har ikke akkurat innbydd til båtliv på Namdalskysten.

Endelig kom det en helg med godvær, selv om det var kald vind fra Sørøst. Denne vinden merkes ganske godt gjennom Nærøysundet, så vi bestemte oss for å prøve fiskelykken i nordenden av Nærøysundet først.

På tur nordover med Nærøysund-brua bak oss.

Et par små torsker ble fangsten nord for Kråkøya, men også her var det ganske urolig. Utover dagen ble vinden litt snillere og vi forflyttet oss mot sørvest-enden av Nærøysundet igjen. Ikke langt sør for Nærøysund-brua fant vi litt fisk på ekkoloddet. Det var søndag ettermiddag ettermiddag og egentlig ganske rolig i Sundet, noe som ikke er en selvfølge i en av Norges mest trafikkerte sund. Vi ble vel liggende der et par timer og jeg tror faktisk ikke det var mer enn 4-5 båter som passerte oss på den tiden. Litt fisk fikk vi også. I alle fall nok til noen måltider til oss to gamlingene.

Som vanlig er det mor som fisker og far som steller fisken og fileterer.

På mandag ble det fersk fisk med lever og rogn til middag og jammen ble det ikke så rikelig at det ble nok til et restemåltid med fisk, gulrøtter og poteter med hvit saus på og stekt bacon til på tirsdag. I tillegg fikk ble det noen fiskemåltider i fryseren også, både til fiskesuppe, stekefisk og nysaltet torsk.

1.-4.08.2025 Båthelg

Fredagen kom med skikkelig sommervær igjen og da ble det selvfølgelig båthelg.

Herlig med nesten 30+ og vi kan kose oss på flybridgen. En av lettmatrosene hadde bursdag og feiret i sommerhuset på Salsnes, så da gikk turen selvfølgelig dit.

Vakker solnedgang som vanlig på Salsnes.

Kveldsbad ble det også. 19 grader i sjøen kan vi ikke klage på i vårt område.

Lørdag var det litt tåke og ikke så varmt. Noe bursdagsbarnet ikke var så fornøyd med. Hun ville gjerne at hele selskapet skulle bade. Nå ble det imidlertid bare de unge damene som badet. Hele gjengen med unger hadde imidlertid vannkrig i bare badeklær, mens vi voksne satt med jakker og pledd.

Søndag formiddag forsvant tåka og sommervarmen var tilbake. Vi begav oss tilbake over Folla til vår nye hjemkommune igjen.

Været var så godt at vi bestemte oss for å ta enda ei natt i båten. Eidshaug ble kveldshavn på søndagskvelden. Der ble det bading og grilling før vi inntok rederlugaren. Mandag formiddag gikk turen tilbake til hjemmehavna i Rørvik og hjem til residensen der malekostene og malingen ventet på oss.

20.07.2025 Brakstad

Fra Leka gikk turen via Rørvik til Seierstad. På Rørvik fikk vi endelig byttet gassflasken vår og kan fortsette båtferien med visshet om at vi har gass nok til kaffe og brødbakst.

Vi skulle til Namsos en tur på søndag og da passet det godt å tilbringe lørdagskvelden i vår gamle hjemmehavn.

På morgenen lå Seierstad badet i tåke, men den lettet etter hvert og vi begav oss innover i Nordsundet med kurs for Namsos. Like før vi kom til Namsos holdt rederienes på å koke over og vi måtte ha en badestopp.

I Namsos møtte vi datter og svigersønn, som hadde med en liten jollemotor til oss.

Motoren til jolla hadde tatt kveld og jeg savnet den lille jollemotoret vi hadde i Amica II Vi trenger ingen stor motor, så en Honda 2,3 er helt ok for oss. Vi trenger motoren bare så vi slipper å ro når vi skal på jolletur.

Fra Namsos gikk vi til Brakstad. Der ble det både bading, middag og kolleger. En fin avslutning på en varm dag ble det også.