23.03-25.03.2012 Årets første båttur.

Oppussingsprosjektet vårt går stadig fremover og vi besluttet å belønne oss selv med en liten båttur i det flotte Namdalsværet. Straks rederinnen var ferdig på jobb, kastet vi loss og satte kursen mot fiskebankene dvs. munningen av ei lita fjordarm, ca 10 min kjøring fra hjemmehavna.

Vi kastet ut snøret og allerede før pilken nådde bunnen nappet det en torsk.

Etter ca. en times tid hadde vi 6 fine torsker og rederinnen fikk beskjed om at enten måtte fisket avsluttes nå, eller så måtte vi satse å å selge fisken. Vi dro innom hjemmehavna, der vi prakket deler av fangsten på seniorrederne.

Selv satte vi kursen opp Lokkaren med planer om fersk fisk, lever og rogn til middag ved kai i Namsos senere på dagen.

Vi var imidlertid ikke kommet langt før det begynte å dukke opp ganske store isflak rundt oss. Vi tråklet oss mellom isflaken til vi kom til Vikan, men da ble isen så tett at vi så oss nødt til å snu og gå gjennom Svartdalsfjorden og over til Nordsundet. Isen stammer fra isgangen i elva Namsen som renner ut i Namsenfjorden gjennom Namsos.

Vi møtte et par ganske tette isbelter på turen, men det fantes heldigvis åpninger, så vi kom gjennom.

Vi valgte oss Nufsfjord Havanna for kvelden. Et idyllisk sted med hyggelig vertskap som lar oss bruke det flotte havneanlegget deres.

Vel fortøyd var det på tide å tenke på middagen. Arbeidsforholdene er litt kummerliger enn hjemme, men hva gjør vel det, når en har så fantstisk gode råvarer.

Så er fisken kommet i gryta.

Et herremåltid, med godt tilbehør.

Senere på kvelden fikk vi besøk av rederne til Malin og vi ble sittende ombord og prate og kose oss med en liten :drink: Ved midnatt ble lysene slukket ombord i Amica II :sleep:

Lørdag 24.03.2012

Lørdag morgen (les formiddag), våknet vi til pissregn og vind fra vest.

Vertfolket i havna er ikke redd for litt ruskevær og var på tur inn fra fiskefeltet med flott fangst, før vi var ferdige med frokosten. De hadde fått både torsk, hyse og flyndre og gavmilde som de er delte de fangsten sin med oss. Vi fikk både hyse og flyndre.

Utpå formiddagen satte vi kursen heimover i gråværet, for å ta vare på fisken.

Her er det flyndre som fileteres, den skal bli til stekt rødspette. Det som var igjen av torsken, ble frosset ned for å brukes til nysaltet torsk. Hysa ble filetert og skal bli til fiskekaker.

Søndag 25.03.2012

Søndag våknet vi til solskinn og nydelig vårvær, men her i rederiet er det indretjeneste i dag, før rederen setter kursen mot oljefeltet igjen.

Her pågår det foredling av havets ressurser. Fiskekakene lages på gamlemåten, med først å male fisken på kvern, før den spes til farse.

Resultatet ble vel 60 fiskekaker. Deilig og sunn middag :yesnod:

Takk til Ove og Torgeir for den fine fisken!