Stikkordarkiv: Kjelbotnet

27.03-06.04 2026 Påsketur

Screenshot

Været var ikke det aller beste da vi startet bårpåsken, men vi ble observert likevel. Huff, og så med en fender ute. Første etappe gikk til Abelvær, Der det ble overnatting mens vi ventet på at været skulle roe seg. Neste morgen var det roet seg noe, men turen over Folla Fra Abelvær til Brakstad ble heftig nok for rederinnen med det lille hjertet likevel. Vi kunne nok gjerne ventet noen timer før vi la i veg, men det er ikke alltid Folla legger seg selv om vinden stilner, det vet en aldri.

Og så ble det sånn som dette bare noen timer senere, ja, ja sånn kan båtlivet være. Det ble nå i alle fall et påskebad.

Søndag ble det fjelltur på oss, Jøa-trappa og eventyrstien over Ramnfjellet og Dunafjellet er en fin søndagstur: Vi kombinerte turen med et slektsbesøk og middag på Faksdal Brygge sammen med slekta.

På kvelden flyttet vi båten på innsiden av Jøa. Etter å ha komplettert innholdet i kjøleskapet, gikk turen til Nufsfjorden.

Til Nufsfjord Havanna er det alltid trivelig å komme. Havna eies av båtvenner av oss og har oppslag om at «uvedkommende har adgang». Her er vi i ly for all slags vær og vind. Vi hadde hviledag og rørte oss knapt ut av båten. Det ble 2 netter i Nufsfjorden, før vi gikk til Kjelbotnet.

I Kjelbotnet er det lagt ut ny gjestekai og husene ved det gamle leirskolestedet er pusset opp. Stedet og kaia eies av Salsnes Jeger og Fisk og er til utleie for hvem som helst. Stedet har rundt 10 sengeplasser, toalett og dusjrom og er tilgjengelig både fra sjøen og fra vegen. Dersom en kommer med bil, må en regne med å gå et lite stykke. Før vi hadde båt, brukte vi dette stedet mye. Det er et eldorado for barn, med fiskevann i nærheten og tilgang til sjøen. I tillegg er Kjelbotnet et fint utgangspunkt for turer på Galten, noe som var vårt formål med besøket denne gangen.

Screenshot

Rederinen på toppen. Vi hadde fint vær på turen opp og ble skikkelig varme i trøya. Det ble litt gråere på nedturen, men fremdeles oppholds.

Etter ei natt i Kjelbotnet fant tilbake til vår gamle hjemmehavn på Seierstad og jammen var båsen vår ledig også, Så det var omtrent så Amica fant vegen inn i båsen selv. Vi tilbrakte ei natt på Seierstad, handlet litt på den døgnåpne butikken. Været var skikkelig ufyselig og vi bestemte oss for å gå tilbake til Kjelbotnet. Der er det også ganske godt skjermet for alle slags vinder.

Langfredag ble endelig en dag med godt påskevær, sol og lite vind, så vi fisket oss til Salsnes. Det ble ikke all verden med fisk, men vi fikk et par torsker og ei hyse, så vi fikk laget oss ei stor gryte med fiskesuppe.

Gjestekaia på Salsnes hadde fått litt hard medfart i løpet av vinteren, så den må nok repareres litt. Vi fant oss imidlertid en bås der det var plass for oss.

Det var fin rogn i torsken enda, så det ble til godt pålegg.

Noen i familien har litt bedre fiskelykke enn oss. Dette var den andre kveita de fikk på garnene i løpet av noen dager.

Hos oss ble det Amicas fiskesuppe med surdeigsbrød med torskerogn på.

Første påskedag ble det tur med lettmatrosene langs Salelva og over Lyshaugen.

Etter å ha avlevert lettmatrosene hos foreldrene ble det til at vi bestemte oss for å ta turen over Folla og til Rørvik igjen. Den siste natta av båtpåsken tilbragte vi i båsen vår i Rørvik Småbåthavn.

20.05-23.05 2021 – Pinsetur

Vi startet båthelga allerede torsdag kveld. I nydelige forhold la vi kursen over Folda til Vikna

Torsdagskveldens havn ble lillebrors brygge ved Engasbukta, like nord for Rørvik
Mens vi spiste middag ombord i Amica II passerte hurtigruta gjennom Nærøysundet

Det ble en nydelig kveld med fin solnedgang og fine farger, nordavinden stilnet helt og sjøen ble helt blank.

Fredag var det handledag på båtbutikker og vi dro tidlig fra Engan. Yalmar hadde behov for nye filter og zink for årlig vedlikehold og oljeskift før ferien. Dessuten har det skjedd noe med dieselvarmeren vår. Den har fått en merkelig ulyd og i tillegg viste det seg at en skjøt på varmluftslangen hadde gått fra hverandre, så mye av varmen forsvant i motorrommet og der var det jo varmt nok fra før. Heldigvis fikk vi kjøpt nye skjøtestykker og fikk montert sammen. Vi må nok i tillegg ha ny viftemotor, men den må bestilles på nett.

Vi fant oss en plass ved redningsskøytekaia, der det er kort veg til handlegatene i Rørvik sentrum
Krykkja er på plass i år også. De er utrolig dyktig til å klore seg fast, selv om det er gjort forsøk på å sette opp sperringer for den.
Vi hadde flaks og oppdaget rekebåten på tur inn til Rørvik med det samme vi ankom, så til middag/kveldsmat ble det ferske reker med tilbehør

Lørdagskvelden var vi late og koste oss bare om bord. På Søndag hadde vi bestilt frokost hos rederinnens mor, så da ble det en liten trimtur opp til henne, for å innta en bedre frokost før vi la kursen mot hjemlige farvann.

Med kurs mot Abelvær:

For eple-produkter
For PC

Vi klarte å bruke det meste av dagn på heimturen, som vanligvis er unnagjort på under to timer.

På ettermiddagen fikk vi beskjed om at Gunstig var sjøsatt og at de var å treffe i Kjelbotnet, så vi la kursen dit.

Amica II og Gunstig i solnedgangen i Kjelbotenet

I Kjelbotnet ble det først fortøyningsdram om bord i Amica II. senere grilling og middag på kaia. Kvelden ble avsluttet om bord i Gunstig mens vi beundret solnedgangen og de flotte fargene.

Søndag formiddag måtte vi dra hjem fordi rederen måtte begi seg av sted til Kristiansund for en ny arbeidsperiode på Draugenplattformen, og det var slutten på pinseturen for vårt vedkommende.

09.08-11.08 2019 Båthelg og fjelltur

Etter arbeidstid på fredag 9. august, på vår 39. bryllupsdag, forlot vi Brakstadhamn og satte kursen innover mot innsiden av Jøa igjen. Vi hadde planer om fjelltur på lørdag og da er Kjelbotnet er fint utgangspunkt.

Bryllupsbuketten fikk stå i oppvaskkummen under fart. Vannkaraffelen fungerte fint som blomstervase
På turen innover duppet vi snøret og fikk oss en fin torsk. Deilig middag til lørdag. For ordens skyld; torsken er ikke fredet her i Midt-Norge.
På kvelden ble det jolletur med fiskestanga uten at vi fikk så mye som et napp. Det ble likevel en fin tur.

Lørdag ble det tur på Galten. Flott utsikt, men litt vindfullt. Vinden var imidlertid varm og vi ble ganske lenge oppe på fjellet for å nyte utsikten og litt medbragte godsaker.

Denne karen møtte vi nesten på toppen. Han så også ut til å kose seg i solskinnet.
Vel tilbake i Amica II ble det stekt torsk med omniabakte småpotetet og løk til middag.
Nybakt eplekake til ettermiddagskaffen

Søndag ble det ny tur. Denne gangen fulgte vi en nesten gjengrodd sti fra Kjelbotnet til Nordbotnet. Stien er nok fra den tiden det bodde folk på begge disse gårdene. Det hendte nok at de gikk mellom gårdene.

Husa i Nordbotnet blir også brukt som fritidsbolig
På igjenngrodde stier
Selv om denne broen har sett bedre dager er den nok av nyere dato enn selve stien
Så er vi tilbake i Kjelbotnet

Mens skoene tørker på kaia, tilberedes middagen. I steikepanna ligger det sopp fra turene begge dagene. Det har vært lite nedbør de siste ukene og det er ikke så mye sopp å finne i marka, men det ble da nok til at vi fikk en smak til dagens grillmat. Vi fant også en del multer og blåbær på turene, men ikke mer enn at vi spiste etter hvert.

Søndag kveld gikk turen over fjorden til hjemmehavna på Seierstad. Etter vel 6 uker er Amica II tilbake i båsen sin. Vi håper imidlertid å få til enda noen turer i løpet av sensommeren høsten, selv om det er mye som skal skje fremover og rederen jobber ganske mange helger i løpet av året.

Ella og Geir